tirsdag den 3. april 2012

Kage-dagbog

Måske lyder det dumt og skørt, men jeg synes, at det er en fantastisk ting at have!
Nogle laver scrapbooks, men jeg har taget en kinabog og lavet den om til en kage-dagbog. Så tænker du nok: hvad pokker skal man dog bruge en kage-dagbog til?
Det er jo forskelligt, hvad ens behov er, men jeg bruger den til at beskrive de kager, som jeg har lavet. Jeg bruger den til at huske, hvilke former der kan mætte hvor mange, om en mousse var god eller dårlig osv.
Hele bogen er bygget op på samme måde. Den er bygget op således:
  1. Anledning: I hvilken anledning blev kagen lavet?
  2. Kagebunde: Hvilke bunde er der brugt og hvor mange gange opskriften brugte jeg? 
  3. Fyld: Hvilken slags fyld, og hvor mange portioner blev der lavet?
  4. Opsmøring: Hvilken slags opsmøring brugte jeg?
  5. Pynt: Hvad for noget pynt er der på kagen?
  6. Form: Hvilken slags og størrelse form, blev der brugt?
  7. Antal personer: Hvor mange personer kan kagen mætte.
  8. Læring: Det her er det mest spændende punkt. Her skriver jeg, hvad jeg gik godt, hvad gik skidt  hvorfor gik det skidt, hvordan kan jeg gøre det bedre næste gang, noget jeg ikke var helt tilfreds med, hvis der var for meget mousse, kagen blev for høj osv.
  9. Kage nr.: Her skriver jeg lige, hvilket nummer fondant-kage det er. Så har man styr på, hvor mange man efterhånden har fået lavet :).
  10. Billede: Jeg klistrer altid 1-3 billeder ind i bogen, så jeg kan se resultatet, når jeg læser den igennem. Jeg tager et billede fra kagens bedste side, og også gerne et billede, hvor kagen er skåret op, så man kan se de forskellige lag i kagen.
Jeg har nydt rigtig godt af bogen, for den får lige en til at huske nogle detaljer, som man måske glemmer med tiden. Fx står der ofte under læring hos mig, at tålmodighed er en smuk ting - for når jeg laver kager og har total kage-feber (mere om det i et andet indlæg, der kommer senere), så er min tålmodighed lig 0, når det handler om at skulle vente. Fx skal man vente på, at moussen sætter sig (det er bedst at lade den stå natten over, før man begynder at smøre op), og når opsmøringen lige skal stå lidt, så man kan lave skarpere kanter, osv. Hvis man glemmer at give det lidt tid, så går det ofte i kage (ha, ha, ha). Jeg lægger et indlæg op senere, hvor man tydeligt kan se, at tålmodighed simpelthen er en vigtig del af fondant-kager!

Jeg vil så vidt muligt prøve at udfylde disse 10 punkter hver gang, jeg har lavet et indlæg med en fondant kage.
Jeg håber, at dette indlæg også giver mening for jer :)

Her ses billederne, som jeg sætter ind af selve kagen. Dette er et billede af min Valentinskage
- den kommer der mere om på et andet tidspunkt :)

Her kan man se, hvordan jeg udfylder felterne i min bog. Ikke alle punkterne er med her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar