fredag den 14. september 2012

4. Kagekursus

I tirsdags var jeg til endnu et kagekursus hos Specialkøbmanden. Denne gang var temaet "bryllups-kager". Jeg havde forventet mig noget mere af kurset - kagerne blev stablet, men de var ikke særlig store, og derfor skulle der ikke nogen støttepinde i, som jeg egentlig havde regnet med, at jeg skulle hen og lære. Det var kun noget, vi hørte om - og det var nu lidt ærgerligt!
Det er ikke det kursus, jeg har været mest begejstret for, må jeg nok indrømme. Specialkøbmanden er løbet helt tør for Wilton fondant, så derfor brugte vi en anden slags, som smagte meget bedre, men som nærmest var umulig at arbejde med! Den var meget blød og ikke så medgørlig.
Den nederste del af min kage blev rigtig pæn, men så kom jeg til den lille kage. Den skulle smøres op, men kagen smuldrede nærmest hele tiden fuldstændig fra hinanden, så det var ret svært. Så skulle jeg betrække den, og jeg har åbenbart fået rullet den lidt tyndt ud, selvom jeg ikke synes, at den var tyndere end den, der er på den nederste kage. Jeg skulle så flytte den lille kage over på den store, og jeg stod og balancerede med den på en spatel, hvilket gik helt fint. Så skulle jeg lige tjekke, at den blev stillet det rigtige sted og BUM, så lå min kage på hovedet på bordet. Der var ikke andet at gøre end at tage den op med fingrene, og fordi fondanten var så blød, så var mine fingeraftryk overalt på kagen, og det kunne selvfølgelig ikke fjernes igen! Egentlig havde jeg ikke tænkt, at der skulle meget pynt på toppen af kagen, men det blev til tre store gerberaer, så fingeraftrykkene ikke kunne ses.


Anledning: Kagekursus

Kage: "Min chokoladekage" fra Kagemagasinets hjemmeside

Opsmøring: Wilton buttercream med appelsinpasta

Pynt: Fondant, perleborder med pearl dust, tre gerbara og 6 calla-liljer.

Form: Hjerte 20 cm og 15 cm

Antal personer: 15-20

Kage nr.: 16

6 kommentarer:

  1. Hvor er dne bare smuk(:

    Du er velkommen til at kigge forbi min give away, hvor der bliver fundet 3 vindere(:

    http://dyreglad-pige.blogspot.dk/2012/09/give-away-nr-12.html

    SvarSlet
  2. Kunne du evt lyste at lære mig basic tekniker snakke om tingene osv over skype det ville være meget dejligt

    SvarSlet
  3. Det her er jo den eneste bryllupskage, jeg har lavet, og den er der ikke noget svært ved, hvis man ved, hvordan man smører op, betrækker og pynter. Normalt ville man komme noget mousse i af en eller anden slags, og så er det, at det kan blive lidt mere svært.
    Jeg har ikke selv skype, men du skal være velkommen til at stille spørgsmål på min mail: charlotte_andersen_4@hotmail.com, og så skal jeg nok svare så godt jeg kan.

    Hvis du ikke har noget eller kun har lidt erfaring med fondantkager, så kan jeg absolut anbefale dig at besøge www.himmelske-kager.blogspot.com, da hun har lavet nogle indlæg, hvordan man fylder, opsmører, betrækker osv. Og ellers er youtube altså ekstrem godt at besøge. Skriv engelske ord som fx 'fondant cakes', 'cover a cake with fondant', 'how to color fondant' osv.

    Jeg håber, at det kan hjælpe dig :)

    SvarSlet